Panacea: Minden bajra gyógyír!
Kérdezze gyógyszerészét: +36 30 456 76 04
kosár0
kosár

Kosár

Fogyhatunk-e csak táplálékkiegészítőkkel?

Gyors, megerőltetés nélküli és könnyen hordozható:  a táplálékkiegészítők kényelmes megoldást jelentenek, amikor például az embrekek nincs ideje főzni. Azonban nemcsak ezért terjedtek el az üzletek polcain. A pontos mennyiség és tápanyag,  az irányított étkezési terv vonzóvá teszi a táplálékkiegészítőket azoknak is akik fogyni szeretnének.  De vajon ez biztosan működik? Nézzük meg. Tedd fel magadnak a kérdést:

Fel tudnád adni az ételeket, és tudnál kizárólag folyadékon és előre csomagolt szeleteken élni?

Az egyik legfrissebb táplálékkiegészítő-gyártó állítása szerint igen, a termékeik „tartalmazzák az összes fehérjét, szénhidrátot, lipidet, és nyomelemet amire a szervezetnek szüksége van a gyarapodáshoz”. Minden italuk  400 kalóriát,  20 gramm fehérjét és a napi nyomelem szükséglet 20 százalékát tartalmazza. (2000 kalóriás étrend esetén) elméletileg öt adag elég is egy napra.

És habár nem fogyókúrára szánták,  sokan az ilyen italoktól várják a fogyást.

Fontos megjegyezni, hogy ha képes vagy kalória hiányt létrehozni, akkor fogyni fogsz,  függetlenül attól, hogy  milyen programot követsz.

Ez tény. Enni viszont mindenki szeret, lehetőleg sokat, és a legfinomabbakat. Ezt feladni nem szeretnéd, ekkor kezdesz el könnyebb megoldásokat keresni, és itt jön a táplálékkiegészítők lehetősége: ami beszabályozza az étkezéseidet, így nem kell bonyolult diétázási szabályokat követned, és főleg, bonyultan magadra (és a család többi tagjára valami teljesen mást) főznöd minden nap. A nagy elhatározás előtt, a tudatosság jegyében azonban:

 Vissza az alapokhoz: mik azok a táplálékkiegészítők?

A táplálékkiegészítők meghatározott mennyiségű kalóriával és tápanyagokkkal készített termékek, általában folyadékok vagy szeletek formájában.  Különböző célból,  különböző összetétellel és különböző célközönségnek készülnek. Például vannak fogyókúrás termékek,  amik alacsony kalóriás ételeknek felel meg. Vannak italok, amik olyanok táplálkozását egészítik ki, akiknek gondot jelent a megfelelő mennyiségű étel bevitele.
Ezek a termékek alapvetően bárkinek jók, akik kevesebbet akarnak gondolni az ételre és annak elkészítésére, de a szükséges tápanyagokhoz hozzá akarnak jutni, felesleg felvétele nélkül (konkrétan: cukor, zsír és só).

Segíthetnek a táplálékkiegészítők abban, hogy lefogyjunk?

Egy 2003-as, hat korábbi vizsgálatot felölelő kutatás szerint a válasz egy „óvatos igen”. Ezekben a vizsgálatokban 487 személy vett részt, akik előre meghatározva vagy részleges táplálékkiegészítőket, vagy klasszikus, kalóriacsökkentett étrendet alkalmaztak.

Mindkét csoportban fogyást értek el három hónap alatt.

Egy év alatt a részleges táplálékkiegészítőt alkalmazók 74%-a, míg a klasszikus diétát követők mindössze 33%-a vesztette el a kezdeti testtömegének 5%-át meghaladó részét.

Hozzá kell tenni, hogy a két csoport napi kalóriabevitele széles skálán mozgott (800-1600 kalória), illetve a szerzőket táplálékkiegészítőket gyártó cégekkel lehet összefüggésbe hozni. Ezért ezeket az eredményeket óvatosan kell kezelni.

A válasz

Egyszerű és világos: a táplálékkiegészítőkre való teljes támaszkodás sokféle megközelítésből sem stimmel. Időszakosan érdemes őket használni, és nem szabad elfelejteni, hogy az esetek nagy részében óhatatlanul fárasztó és nehéz ilyen szigorú életmóddal fogyást elérni velük.

Érdemesebb helyettük a fenntartható fogyás érdekében hosszútávú egészséges szokásokat felvenni.

Emellett van még mit tanulni a tápanyagokról, főleg az ételben található fitonutriensek és antioxidánsok által betöltött szerepekről – lehetetlen minden tápanyagot belezsúfolni az ilyen készítményekbe, amikre a testünknek szüksége van.

A legjobb bennük, hogy megfosztanak minket az étel által okozott kielégüléstől, de a legrosszabb az, hogy megvonják tőlünk a szociális érintkezési felületeket, amiket az étel elfogyasztása köré szervezett események jelentettek, pl: esküvők, születésnapok.

 

Végeredményben tehát a kizárólag táplálékkiegészítőkre alapozott fogyókúra nem a legjobb megoldás a hosszútávú eredmények elérese érdekében. Javasoljuk inkább az egészséges, kis adagokban tálalt ételek fogyasztását, és mellé természetesen az elengedhetetlen testmozgást!

 

Forrás: http://blog.myfitnesspal.com/are-meal-replacements-good-for-weight-loss/