Panacea: Minden bajra gyógyír!
Kérdezze gyógyszerészét: +36 30 456 76 04
kosár0
kosár

Kosár

Kávé – első rész

Mi jut eszünkbe, amikor meghalljuk ezt a szót? Az illata, az íze, a reggeli készülődés, baráti beszélgetések, üzleti tárgyalások, utazások, és még sorolhatnánk. Benne van a mindennapjainkban. De mit tudunk róla? Mit tartalmaz? Mennyit ihatunk belőle? Milyen hatással van az egészségünkre, és a betegségekre? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.

A kávé frissítő hatása, kellemes illata és íze miatt az egyik leggyakrabban fogyasztott ital. Több mint 1000 vegyületet tartalmaz, amelyek közül a koffein, és a klorogénsav a legismertebbek.

A kávé kiemelkedik a többi frissítő hatású ital közül az igen jelentős polifenoltartalmával, antioxidánsaktivitásával (ami nagyobb, mint a vörösboré vagy a zöld teáé).

A kávé hatóanyagai ezenkívül gyulladásgátló hatással is rendelkeznek. Az alapanyag, a kávészemek pörkölése, az elkészítés módja egyaránt befolyásolják a kávénak az egészségre gyakorolt hatását.

Ma leggyakrabban két kávéfajtát fogyasztanak, az arabikát (Coffea arabica) és a robusztát (Coffea canephora). Az elôbbinek kellemesebb az íze, illata, az utóbbinak nagyobb a koffeintartalma és az antioxidáns-kapacitása.

Az érzékszervi tulajdonságok mellett a jó minőségű kávét a frissítő hatása, a koffeintartalma miatt fogyasztjuk. Itt kell megemlíteni, hogy a kávén kívül más termékek is tartalmaznak koffeint, így például a tea, az energiaitalok, a csokoládé és bizonyos gyógyszerek (1. táblázat). A napi koffeinbevitellel kapcsolatban az Európai Élelmiszerbiztonsági Ügynökség 2015. évi állásfoglalása: egészséges felnőttek számára, a várandós és szoptató nők kivételével, a koffein egyszeri adagja 200 mg-ig, a napi adagja 400 mg-ig biztonságos. Várandós és szoptató nők legfeljebb naponta 200 mg koffeint fogyaszthatnak biztonsággal. Gyermekek és serdülők számára a napi maximum 3 mg/ttkg koffein, de ők inkább semmilyen formában ne fogyasszanak koffeint.

Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük az egyes ételek és italok koffeintartalmát:

Étel/ital 

Koffein (mg/100 g)

Mountain Dew  18,5
Coca-Cola  13,5
Coca-Cola light  13,5
Pepsi Cola 11
Pepsi Light 10,5
Egyéb szénsavas üdítő italok 0
Kávé (amerikai, hosszú) 40-80
Eszpresszó (“dupla”) 50-175
Instant kávé (elkészítve) 30-50
Koffeinmentes kávé 1,5-2
Tea 15-20
Instant tea 20
Ice tea 2-3
Csokoládé (föző, ét) 70-80
Csokoládé (édes, ét) 62-65
Csokoládé  (tej) 20-30
Csokoládészirup 14
Kakaóital (elkészítve) 2,5
Kakaópor (holland) 78
Red Bull 32
Energiaitalok 25-80

forrás: eLitMed.hu

A következő részben utánajárunk annak, hogy tényleg attól juttatunk-e több koffeint a szervezetünkbe, hogy több kávét iszunk?

Addig is egy kávés finomság: 

Krémes kávéfagyi

Hozzávalók:                                                                               

3 evőkanál instant kávé

20 dkg sűrített tej

6 dl tejszín

Elkészítés: Az instant kávét egy pici vízben feloldjuk, majd a sűrített tejhez adjuk, elkeverjük. A hideg tejszínt egy keverőtálba öntjük, hozzáadjuk a kávés sűrített tejet, és habverővel néhány perc alatt szép habosra, krémesre verjük. Lezárható műanyag edénybe rakjuk, és betesszük a fagyasztóba 2-3 órára – vagy tálalásig.